sunnuntai 7. elokuuta 2016

Matkaratsastuskisat, Liesjärvi 6.8.16, 80 km

 Kävin lauantaina tutustumassa minulle uuteen lajiin huollon muodossa, eli olin toimimassa huoltona kaverilleni 80 kilometrin matkalla matkaratsastuksen nopeuskisassa. En ole koskaan aikaisemmin ollut edes katsomassa tämän lajin kisoja, mutta olen suorittanut matkaratsastuksen aluelupakokeen 2014, joten joku haju minulla pippaloista oli.
Tekstin lähteet: Marru, www.matkaratsastus.fi (säännöt voimassa postauksen julkaisupäivänä) ja oma kokemus.

 Tässä siis keltanokan näkemys kisasta ja ehkä jotain tietoakin lajista niille, jotka eivät ole lajista kuulleet. Ja kuvia tietysti räpsin minkä ehdin =)
 Huollossa toimiminen oli hyvä tilaisuus tutustua lajiin. Päivässä ehti oppia yhtä sun toista!

 Kisakeskus Liesjärvellä oli hieno paikka ja mielestäni kisajärjestelyt toimivat hyvin. Ihan tuli kateelliseksi loputtomista hiekkateistä! Ja mustikkapiirakka oli tosi hyvää =) Kalorit kohdillaan! Ainut miinus oli, ettei autoa tahtonut tauolle tullessaan saada takaisin traikun (ja veden) viereen. Vesien raijaamiseen meni siten ainakin täti-ihmiseltä paljon aikaa.


6.8.16 Minä, Terbium ja Marru, turpie. Kisan jälkeen hieman väsähtänyt tiimi =)

Matkaratsastuskisoista


 Kisoissa pitää olla siisti asu, kaulukset ja hihat. Kypärää ei huollossa tarvita, ratsastajalla ei saa olla raippaa eikä kannuksia. Raippa on kielletty myös hevostarkastuksissa. Hyväksytty turvakypärä on ratsastajalla pakollinen, samoin kunnon korot kengissä, jollei ratsastaja käytä turvajalustimia. Varusteiden tulee olla hevoselle sopivia ja hyväkuntoisia, muuten satulointi on vapaa. Silmälaput ovat kielletyt, samoin kaikki apuohjat vapaajuoksuisia martingaaleja lukuun ottamatta. Kilpailusuorituksessa hevosella on oltava suitset, mutta kuolaimia ei tarvitse olla.

 Tämän päiväisessä nopeuskisassa nopein aika voittaa. Eläinlääkäri voi kuitenkin keskeyttää kisan missä vaiheessa tahansa tai hylätä ratsukon maalissa. Hevosen täytyy olla aina sen kuntoinen, että se voisi mennä vielä seuraavankin lenkin.
 2-tason kilpailuissa ratsukot voidaan sijoittaa paremmuusjärjestykseen kuntopisteiden perusteella (ELL pisteyttää). Niissä on ihanneaika, jonka puitteissa on mentävä ja ero tulee sitten palautumisen, sekä yleiskunnon pisteissä, mikäli keskinopeudet ovat maksimaaliset. Myös nopeus pisteytetään.


6.8.16

Kisapäivä


 Päivä oli pitkä, mutta kului ihan hirmu nopeasti, koska tekemistä oli koko ajan. Yllätys oli, miten kiire huollossa on yksinään toimiessa. Tiimeillä on monta ihmistä jakamassa työt, mutta yksinään saa laittaa kaasupedaalia pohjaan ja tossua toisen eteen. Käytännössähän hevosenkin kanssa on koko ajan joko ratsastaja tai huolto. Ja hevonen hoidetaan koko ajan tietysti ensisijaisesti. Vessassakaan ei sitten juosta jatkuvasti =)
 Vaikka meillä oli paljon vettä mukana, juoksin myös täyttämässä auton vesikannuja ja maalilinjan ämpäreitä kisakeskuksessa odotellesani Marrua tauolle. Päivä oli melko kuuma ja vettä kului! Sadetta saatiin niskaan vasta viimeisen, eli luokan 1 palkintojen jaossa.

 80 kilometrin kisassa on pakolliset tauot 30 ja 40 minuttia ja silloin hevosella on aina tarkastus. Käytännössä tauko kuluu siis pitkälti tarkissa viilennyksen ja sykkeen mittauksen jälkeen. Loput minuutit hevonen eli Terppa sai syödä.
 Kisassa oli siis tässä luokassa myös sykeraja ja ajanotto loppuu vasta sykkeen mittaukseen. Hevosen pitää siis palautua nopeasti. Sykeajasta tulee lähtöaika seuraavalle kierrokselle ja siitä pitää huolehtia ihan itse. Kukaan ei siis lähetä ratsukkoa.

 Koska kisapaikalle oli matkaa ja pitkä matka starttasi heti aamulla, soi kello puoli neljältä huonojen, muutaman tunnin yöunien jälkeen. Ruokin vaan hepat aamulla ja laitoin tarhaan, siivoamiset jätin iltaan. Heppaset olivatkin tosi unisia aamulla, Pate varsinkin vaikutti varsin närkästyneeltä ja sain jahdata sen karsinasta kiinni =)
 Päästiin kuitenkin aikoinaan matkaan ja Marru oli pakannut kaiken tarvittavan valmiiksi kyytiin. Matkalla ehdin kuulla, mitä huollon, eli minun odotettiin päivän aikana tekevän.

 Kisapaikalla ilmottauduttiin heti, saatiin reittikartat ja sen jälkeen kuunneltiin reittiselostus. Siinä kerrottiin siis reitti, näytettiin minkä värisiä merkkejä pitää seurata ja kuultiin millaisia pohjia oli odotettavissa. Eri pituiset reitit on siis merkattu erivärisillä nauhoilla. Lisäksi risteyksissä oli nuoli kun piti kääntyä (onneksi....).
 Marru oli varannut kentältä meille oman paikan ja tavarat raijattiin siihen. Vedet ja stetoskooppi vietiin valmiiksi odottamaan maalilinjan jälkeiselle alueelle.
 Maalilinja on rauhoitettua aluetta, eikä siinä kipitetä kisan alettua.


6.8.16 Saavuttu kisapaikalle. Marrun päässä on mäkäräisiä. Ja mun päässäni... Onneksi ne häipyi, kun aurinko tuli esiin. 

 Sitten vietiin Terppa eläinlääkärin tarkastukseen. Eläinlääkäri käy hepan läpi: limakalvot, kosketusarkuus, ylestila, mieliala, sekä kuuntelee sydämen, suolistoäänet, hengityäänet ja katsoo liikkeet ravissa. Tarkastuksilla varmistetaan hevosen terveys, hyvinvointi ja turvallisuus.
 Jos hevosta ei esimerkiksi kurittomuuden takia voi tarkastaa, se hylätään. Tuloksen voi siis saada vain, jos hevonen on läpäissyt kaikki tarkastukset. Ratsastaja vastaa hevosen kilpailukunnosta.

 Koska "meidän" matkamme oli niin pitkä, oli tarkkeja tässä kaikkiaan viisi. Eli lähtötarkastus, sitten kolmenkymmenenkahden ja kuudenkymmenenneljän kilsan jälkeen. Ennen viimeistä matkaa oli vielä kymmenen minuttia ennen lähtöä re-chech ja tietysti koko reitin jälkeen vielä lopputarkastus. Ja hevonen olisi siis voitu hylätä missä tarkastuksessa vaan. Eläinlääkäri "pisteyttää" tarkastuksen ja mahdollinen kuivuminen ja suoliston toiminta tulevat huomioitua. Nopeuskisassa hevosen on luonnollisesti läpäistävä kaikki tarkit, mutta tarkastuksia ei pisteytetä.


6.8.16 Ensimmäinen lääkärin tarkastus. Marru näytti hevosen itse, mä sain kuvata. Tarkastuksessa saa olla mukana myös muitakin.

6.8.16 Meidän parkkipaikka.

 Tässä kisassa huolto kulki samaa reittiä hevosten kanssa. Koska osallistujia oli vähän (yleensä suomessa on), on huoltoautojakin tietysti vähän ja kaikki sopivat samoille teille.
 Onneksi autot ajoivat samalla reitillä, koska en ole hyvä kartturi. Lisäksi matkateko oli vieraalla autolla varsinaista mummoköröttelyä...


6.8.16 Reitillä ohittamassa ratsukoita.

 Huolto pysähtyy reitin varrelle odottamaan ratsukkoa ratsukon tarpeen (kunto,matka) mukaan. Meillä oli huolto noin kymmenen kilometrin välein.
 Huoltopaikka löytyi autoletkan perusteella helposti keltanokallekin. Ihmiset olivat tosi ystävällisä ja sain vastaukset tyhmiinkin kysymyksiini.

 Huoltopaikalla hevonen ja ratsastaja juotetaan, sekä viilennetään (yleensä hevonen ;) ) tarvittaessa kaatamalla vettä niskaan. Autossa kulkee mukana siis paljon vettä.
 Käytännössä huoltoon ei ole aikaa kuin hetki, koska hevoset kulkevat usein ryppäissä, eivätkä jää odottelemaan muiden lähtiessä. Ja tässä kisassahan ratsastettiin aikaa. Nopein aika voittaa!


6.8.16 Huoltopaikalla.

6.8.16 Huoltopaikalla.

6.8.16 Kisakeskuksessa odottamassa Marrua. Seuraava luokka valmistautumassa lähtöön.

6.8.16 Ensimmäinen sykkeen otto. Terppa palautui ihan uskomattoman nopeasti!

6.8.16 Huoltopaikalla, toinen kierros tai pätkä, "loop".

6.8.16 Huoltopaikalla taas. Suokkeja <3

6.8.16 Vettä päähän =)

6.8.16 Vettä joka suunnasta.

6.8.16


6.8.16

6.8.16 Viilennetään.

6.8.16

6.8.16 Hevonen juotetaan.

6.8.16 Reitillä.

6.8.16 Reitillä.

6.8.16 Marru ja Terppa sykealueella odottamassa vuoroa ELL tarkastukseen. Tässä alueella pitää odotellessa pysyä, eikä hevonen saa syödä siinä.

6.8.16

6.8.16

6.8.16

6.8.16

6.8.16

6.8.16 Terbium.

6.8.16  Tarkissa hevonen juoksutetaan. Ja tässä tapauksessa myös ratsastaja.

6.8.16 Reitillä. Kiva suora =D


6.8.16 Reitillä.
  Kuvia maalialueelta, palkintojen jakoa yms..


6.8.16

6.8.16

6.8.16

6.8.16

6.8.16 Maalilaukka, Marru ja Terppa. 80 km suoritettu!

6.8.16 Äkkiä pois selästä, satula selästä nurtsille ja hevonen huoltoon!

6.8.16 Viimeinen ELL tarkastus. Kaikki ok.

6.8.16

6.8.16

6.8.16

6.8.16

6.8.16

6.8.16

6.8.16

6.8.16

6.8.16

6.8.16 Viimeisen ratsukon maaliin tulo ja viilennys.

 Palkintojen jako on puolen tunnin sisällä siitä, kun luokan viimeinen ratsukko on saapunut maaliin.


6.8.16 Odottamassa palkintojen jakoa. Alkaa ripsiä vettä taivaalta.

 80 km kisan voittoon ratsasti Maria.Katarina Leinonen "Marru" hevosellaan Terbium "Terppa". Ei huono päivä =) Kyllä näitä huoltaa =)



6.8.16 Voittajalla on hymy herkässä.

6.8.16 Voittaja!

6.8.16 Luokan 1 palkintojen jako.

6.8.16 Luokan 1 palkintojen jako.

 Kyllähän sitä voisi mennä huoltamaan toisenkin kerran. Ja voisi olla ihan kiva mennä omalla hepalla joku pikku matka =) Ja pitkää matkaahan ei suoraan edes pääse ratsastamaan.


6.8.16 Heppa ja huolto.

1 kommentti: