Mä oon hiukan sellanen kukkahattutäti, joka säästää kaiken minkä voi vielä joskus tarvita ja kierrättää kaiken mikä on kierrätettävissä (Sadeloimet on vähän poikkeus...). Millään en kehtais myydä noin huonokuntoista traikkua kellekkään ja paaliinkin olis sääli laittaa. Sitten on jahkailtu, mitä sille oikein tehdään.
Traikun seinävaneritkin ovat pikku hiljaa ilmoitelleet uusinnan tarpeesta ja lastaussillan ritinä oli viimeinen pisara. Levy alkoi olemaan toiselta puolelta laho ja saranat vetelivät viimeisiään. Täti kävi sitten hakemassa uudet vanerit sekä seiniin, että lastaussiltaan. Kauhee kuorma oli!
Meillä traikku on käytössä vähintään kerran viikossa ja yritettiin suunnitella remontti sen mukaisesti. Ihan ensimmäisenä uusittiin ovi. Siihen ei mennyt kauan ja päästiin taas valkkuun.
Ja sitten seuraavana viikonloppuna uusittiin kaikki seinävanerit. Näin vanhoissa vehkeissä ei mihinkään pulttiin, eikä ruuviin enää tehoa CRC, vaan ne joko katkeavat vännettäessä (jos on ylipäätään päätä avaimelle) tai ne vedetään kulmahiomakoneella pois, eli rälläköidään.
Hommassa lentää sen verran kipinää, että kuiva turve ja heinät täytyy puhdistaa pois. Mä en osaa hitsata, enkä uskalla käyttää rälläkkää, joten nämä hommat hoisi kaikki mieheni mun toimiessa lähinnä koristeena.
Meillä sisäosan matto on ihan ehjä ja saa jatkaa pesun jälkeen mukana. Pohjakin tuli taas kunnolla pestyä. Lastaussiltaan mieheni osti uuden kumimaton vanhan, liukkaan, "mikälie" maton tilalle.
![]() |
Mikään pultti ei lähde ilman kipinöitä. |
![]() |
Apus, ei enää seiniä. |
Tässä traikussa levyt laitettiin paikalleen tietyssä järjestyksessä. Etummainen levy kuvassa sovitettuna, otettiin vielä pois ja tehtiin ikkunan reikä. Se piti laittaa ekana paikalleen.
Tosi myöhään tiistai-illalla sain ikkunan tiivisteen paikalleen (ilman sitä voi ikkuna lähteä irti) ja taas päästiin valkkuun! Potkulevyt, ikkunan kalterit ja ruokintarenkaat puuttuivat, mutta Pate ei sellaisia tarvitse. Eikä polle kummastellut uutta väriä, eikä puuttuvaa väliseinää sisään kömpiessään. Vähän haittasi, kun joutui syömään ihan solmussa, heinät kun roikkuivat puomissa.
![]() |
Traikku näyttää melkein uudelta! Lastaussilta on vielä vanha... |
Eli ihan rautaputkea ja sen sisälle sopivaa rautatankoa. Osa putkenpalasista hitsattiin traikun perään, osa L-rautaan, johon sitten pultattiin lastaussilta. Toisellekkin puolelle levyä laitettiin rauta "prikkojen tilalle niin, että levy jäi rautojen väliin.
![]() |
Siitä lähti lastaussilta.... |
![]() |
Hups vaan, on uusi paikallan =) Muutama tunti ja kirosana tohon kyllä meni. |
![]() |
Tavaraa takas paikalleen. |
![]() |
Uus matto odottaa liimaamista. |
Me aloitettin remontti vuodenaikaan nähden tosi myöhään, koska koppi ei mahdu meidän autotalliin korkeutensa puolesta. Kesällä olisi kelien puolesta paljon parempi. Onneksi sattui kesäkelejä tähänkin, koska esimerkiksi levyjen reunojen maalaus ei sadekelillä onnistu.
Muita vinkkejä vois olla: Ota kuvia mitta kädessä kaikista mahdollisista pulteista+ruuveista ja osta kaikkia kokoja pussitolkulla. Pultteja, ruuveja, muttereita ja prikkoja. Sekä pyöreellä päällä, että normilla. Lastaussiltaan käy vaan pyöreepäiset, ne kun ei hajota kumimattoa. Metalliporanteriä kaikkia kokoja läjä, niitä menee poikkikin. Laikkateriä kans. Ja kauhee määrä ruuveja sekä metallille, että puulle. Osta myös maalia puulle ja metallille, sekä suteja ja ohenninta. Varahermotkin osta jos löytyy.
Hirvee määrä pikku näpräämistä... Kai se pitää melko kunnolla tehdä jos kerran aloitetaan.
![]() |
Etuikkunan kalterit hitsattuna ja maalatuna. |
![]() |
Uudet kiinnikket kiiltää =) |
![]() |
Melko siisti. Ja nyt se on ehjä. Koko alaosa on hitsattu uudelleen. |
Irroitettin ensin kaikki kiinnikkeet vanhasta luukusta ja piirrettiin uuteen levyyn vanhan ääriviivat. Pala häsyrillä irti ja sovittamaan.
Kannattaa sovittaa levy ennen kiinnikkeiden laittoa, meillä ainakin joutui useampaan kertaan höyläämään sieltä täältä, ennen kuin uusi levy istui hyvin paikalleen. Sitten vaan kiinnikkeet ja lukko takaisin paikalleen. Mut pikkasen hauskaa, kun nyt luukun voi vaan laittaa kiinni, ei tarvii murjoo sitä kii...
Mitäs sitten keksittiin, kun sääennuste näytti sadetta päivä(tai viikko)tolkulla, traikku ei mahdu talliin ja kumimatto oli edelleen liimaamatta?
![]() |
8.10.17 Viritys. |
Tallissa on ilmalämpöpumppu ja lastaussilta kuivui hyvin vuorokaudessa. Ja lämpökin pysyi tallissa mainiosti.
Lastaussilta liimattiin ja sen annettiin kuivua muutama päivä ihan rauhassa painojen alla. Laitetaan siihen joku listanpätkä ainakin ylös myöhemmin. Taitaa mennä ens kesään :D
Keskiviikko aamuna kävin vielä liimailemassa tarran traikun perään. Mieheni oli töitten jälkeen kiinnittänyt loput puutuvat osat, kuten väliseinän ja edessä olevan kahvan, sekä kiikuttanut kuivikkeetkin valmiiksi.
Ja taas oltiina valmiita matkaan, eiku valkkuun =)
Nyt on kyllä niin turnausväsymys ja paljon rästihommia, että ruuvaillaan potkulevyjä ja ilmastointiaukkoja sitten kun jaksetaan. Muutama listakin uupuu, mutta se ei meidän menoa haittaa =)
Lastaussilta liimattiin ja sen annettiin kuivua muutama päivä ihan rauhassa painojen alla. Laitetaan siihen joku listanpätkä ainakin ylös myöhemmin. Taitaa mennä ens kesään :D
![]() |
8.10.17 Kumimaton asennusta. |
Ja taas oltiina valmiita matkaan, eiku valkkuun =)
Nyt on kyllä niin turnausväsymys ja paljon rästihommia, että ruuvaillaan potkulevyjä ja ilmastointiaukkoja sitten kun jaksetaan. Muutama listakin uupuu, mutta se ei meidän menoa haittaa =)
![]() |
Tuli siitä ihan hieno =) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti